اکسترودر منظومه ای – Planetary Extruder

اکسترودر منظومه ای - Planetary Extruder

این اکسترودر های نسبت به اکسترودر تک پیچه برای فرآیند های PVC مناسب تر هستند. تنش را نرم تر و آرام تر به سیستم وارد میکنند و ماده در 3 نقطه تحت تنش قرار میگیرد :

  • بین پیچه ی اصلی و مارپیچ کوچک 2- بین دو مارپیچ 3- بین مارپیج و سیلندر

در این اکسترودرها انتقال مواد کار سختی است ولی اختلاط به خوبی صورت میگیرد بنابراین لازم است برای انتقال با اکسترودر تک پیچه کوپل شوند و نهایتا انتقال مواد توسط مارپیچ معمولی انجام می شود.

مزایای این اکسترودر ها در مقایسه با اکسترودر های 2 پیچه :

  • اختلاط به خوبی صورت میگیرد و Shear بالا به سیستم وارد میکند در واقع این اکسترودر میتواند agglomerate ها را از بین ببرد.
  • سرعت خروجی مواد و تولید بالاتر است . این ماشین ها مکان کافی برای انجام فرآیند را در ساختار خود دارند و میتوانند حجم زیادی از مواد را جا به جا کنند.
  • کنترل دمای بهتری در این اکسترودر ها اتفاق می افتد زیرا سطح انتقال حرارت بیشتری دارندو همین موضوع در cooling هم تاثیر مثبت دارد large surface area for heat/cooling transfer این موضوع در PVC که به دمای بالا بسیار حساس است و دچار تخریب میشود کمک میکند.

از این اکسترودر در تولید انواع گرید های PVC  استفاده میشود از جمله :

1-PVC  نرم : برای تولید سیم و کابل / اجزا داخلی خودرو / Tube مدیکال

2- PVC سخت : لوله / پروفیل در و پنجره

3-فوم PVC : عایق ها / بسته بندی ( این مواد در فرمولاسیون خود blowing agent دارند و به صورت کلی این کامپاند ها چگالی کمتر و ساختار سلولی دارند. )

4-PVC شفاف : بسته بندی مواد غذایی / پنجره / تجهیزات پزشکی

شرکت خرم پلاستیک به منظور بهبود فرآیند اختلاط و تولید محصول با کیفیت از این نوع اکسترودر استفاده میکند. نکته ی قابل توجه دیگر در مورد این نوع اکسترودر این است که با توجه به ساختار این ماشین گاززدایی خوبی در این سیستم انجام میشود بنابراین در محصول نهایی احتمال ایجاد حفرات کاهش یافته و اختلاط به بالاترین حد خود میرسد.