معرفی انواع افزودنی های PVC

انواع افزودنی های PVC

 پی وی سی (پلی وینیل کلراید) یک ماده پلاستیکی پرکاربرد در صنایع مختلف از جمله بسته بندی، ساخت و ساز و خودروسازی است. برای اصلاح خواص فیزیکی یا مکانیکی محصولات نهایی و بهبود قابلیت های پردازش، برخی از افزودنی ها در فرآیند تولید محصولات PVC اضافه می شود. بدون مواد افزودنی، پی وی سی ماده ای مفید و کاربردی نخواهد بود. با این حال، پی وی سی با طیف وسیعی از افزودنی ها سازگار است که می تواند آن را نرم، رنگ آمیزی، یا پردازش پذیرتر یا ماندگاری بیشتر کند. این بدان معنی است که PVC را می توان در طیف گسترده ای از کاربردها، از آب بندی خودرو و غشای سقف انعطاف پذیر گرفته تا لوله ها و قاب پنجره ها استفاده کرد. مواد افزودنی ضروری برای تمام مواد پی وی سی تثبیت کننده ها و روان کننده ها هستند. در مورد PVC انعطاف پذیر، نرم کننده ها نیز گنجانده شده اند. سایر افزودنی هایی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از پرکننده ها، مواد کمکی پردازش، اصلاح کننده های ضربه و رنگدانه ها. افزودنی ها بر خواص مکانیکی، پایداری نوری و حرارتی، رنگ، شفافیت و خواص الکتریکی محصول تأثیر می گذارند یا تعیین می کنند.

ضروری ترین افزودنی ها برای تمام مواد PVC تثبیت کننده ها و روان کننده ها هستند، در حالی که نرم کننده ها نیز در مورد PVC انعطاف پذیر گنجانده شده اند. سایر افزودنی هایی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از پرکننده ها، مواد کمکی پردازش، اصلاح کننده های ضربه و رنگدانه ها. این افزودنی ها می توانند خواص مکانیکی، پایداری نوری و حرارتی، رنگ، شفافیت و خواص الکتریکی محصول نهایی را تحت تاثیر قرار دهند یا تعیین کنند.

نرم کننده ها یکی از رایج ترین افزودنی های مورد استفاده در پردازش پی وی سی هستند. آنها برای دستیابی به سطح مورد نیاز از انعطاف پذیری محصول نهایی به PVC اضافه می شوند. وظیفه اصلی آنها کاهش Tg (دمای انتقال شیشه ای) PVC است که به نوبه خود منجر به کاهش دمای ژل و قالب گیری در طول فرایند می شود. این همچنین منجر به بهبود دائمی خواص پلیمر از جمله انعطاف پذیری، مقاومت در برابر ضربه و مقاومت در برابر دماهای پایین می شود.

تثبیت کننده ها نیز افزودنی های مهم در فرآیند PVC هستند. پی وی سی به دما و نور بالا بسیار حساس است و در صورت قرار گرفتن در معرض این عوامل، تخریب قابل توجهی را متحمل می شود. تثبیت کننده ها به PVC کمک می کنند تا خواص خود را در طول عمر خود حفظ کند و از زوال حرارتی آن در طول پردازش و تخریب محصول نهایی ناشی از نور جلوگیری کند.

به طور کلی، استفاده از مواد افزودنی در فرایند PVC امکان سفارشی سازی خواص PVC را برای برآورده کردن الزامات خاص برای کاربردهای مختلف فراهم می کند.شرکت خرم پلاستیک تهران قادر است متناسب با نیاز شما به کمک علم بر انواع افزودنی ها فرمولاسیون مطلوب کامپاند و گرانول را طراحی و تهیه نماید.